Máte kapelu? A umíte ji představit?

Máte kapelu? A umíte ji představit?

27.11.2018 Marek

Napsat krátké povídání o vaší muzice tak, aby zaujalo promotéry nebo hudební publicisty, není nic jednoduchého. Platí ovšem pár základních pravidel. Jaká to jsou?

Ať už prezentujete vaši tvorbu na vlastních webových stránkách nebo na platformě pro streamování, měli byste vždy uvést základní informace o kapele nebo vašem hudebním projektu. To znamená ve stručnosti představit členy, vaši tvorbu a žánr. Ocení to nejen posluchači, ale i dramaturgové a promotéři.

Upřímnost se cení víc, než byste řekli

Pokud jste už někdy povídání o kapele psali, víte, že je překvapivě těžké vymyslet něco skutečně nápaditého. Pokud ne, brzy to zjistíte. Většina kapel totiž uvádí jen nezajímavé shrnutí jmen a názvů alb – nebo je naopak přespříliš kreativní, chce ukázat, že je nejvíc cool kapela na světě a výsledek působí neupřímně a rozpačitě.

Každý hudební publicista nebo dramaturg festivalu už zažil stovky sebevědomých začínajících kapel, které jim poslaly první nahrávku s doprovodným textem popisujícím skupinu jako největší nářez, revoluci, bourání pravidel žánrů… Každý člověk z oboru vám potvrdí, že většina z nich byla jen nafouklá bublina. Jakmile si s velkým očekáváním nahrávku poslechli, přišlo zklamání. O to větší, že kvůli silným slovům v tiskovém prohlášení čekali opravdu něco výjimečného. Spousta nadějných projektů si tak pod sebou podřezala větev hned na začátku kariéry.

Marketing může pomoci – ale hudbu nezlepší

Nedivte se proto, že jsou promotéři či dramaturgové na takové řeči už dopředu alergičtí. Marketing je mocný nástroj, nemůže z vás ale udělat přes noc hvězdy. To dokáže jen opravdu dobrá muzika. Je vaše tvorba skutečně revoluční? Ukažte to hudbou, ne řečmi. Buďte upřímní a věrní svým múzám. Nehrajte si na něco, co nejste. Tvůrčí přístup není na škodu, ale je důležité nesnažit se prodat jako nový mobil v elektru. 

Zkuste se také vyvarovat obecných tvrzení o tom, jak se vám daří a jaký je o vás zájem. Chcete to dokázat? Raději vyjmenujte pár velkých festivalů nebo kapel, s nimiž jste si doopravdy zahráli. Každý si o vás udělá jasný obrázek a nebude to vnímat jako prázdné chlubení. Prezentaci nezapomeňte také doprovodit sadou fotografií. Základní rady, na co myslet při focení kapely, jsme psali na našem blogu už dříve. 

A rada na závěr? Nesnažte se zbytečně složitě a s nucenou nápaditostí popsat žánr, který hrajete. Nikdo nebude chtít číst třeba to, že vycházíte z psychedelického rocku 70. let, ale dáváte mu temný elektronický rozměr prošitý stříbrnou nití ducha mississippského blues a střípky první vlny g-funku ze západního pobřeží, jako by Dr. Dre produkoval na halucinogenech album Massive Attack a za zdmi studia právě probíhala hlasitá narozeninová oslava bubeníka Swans. Nebo myslíte, že ano?